Japanska klädmärken

Klädmärken från Japan har ofta ett drag av traditionell japansk design, det vill säga ett minimalistiskt formspråk med känsla för detaljer och material. Ett inslag av lekfullhet finns ofta med i bilden. Det blir särskilt tydligt när man jämför japanska klädmärken med europeiskt mode där framförallt män klätt sig ganska konservativt. Om du åker till Japan för att shoppa kläder ska du komma ihåg att det kan vara svårt att få tag på kläder i lite större storlekar. Precis som i Sverige har man ofta en stor rea runt jul och nyår. Då är det dessutom rätt skönt väder i till exempel Tokyo.

Klädmärken på modehimlen

Ett par av världens mest kända märken i segmentet high fashion är från Japan. Comme des Garçons är ett av de klädmärken som satte Japan på modekartan för ungefär 30 år sedan och som håller högsta internationella klass. Junya Watanabe, döpt efter sin designer, började som en del av Comme des Garçons men står idag på egna ben med sin funktionella kombination av stil och teknologi. A Bathing Ape gör, sedan 1993, exklusiv street wear som bärs av stjärnor som Kanye West. En stor del av kläderna görs i mindre serier och man var tidiga med att omfamna begreppet limited edition. Dessa tre klädmärken gör alltså dyra designerplagg. Ett exempel på ett japanskt märke som gjort en mer folklig satsning är Onitsuka Tiger, experter på snygga sneakers och snabba löparskor.

Japanska klädmärken blandar modernt med traditionellt

 

Yohji Yamamoto, den kanske mest kända av alla japanska designers gjorde debut i Paris 1981 med sina kläder som ända sedan dess existerat i en egen värld, oberoende av alla trender. Yohji Yamamoto har kallats för modets avant-garde och är, fascinerande nog, extra populär bland kreatörer och modeller i modeindustrin. Kläderna är ofta svarta och eleganta men samtidigt med något medvetet sjabbigt över sig. The Viridi-Anne är ungt märke som tagit mycket intryck av Yamamoto och som sedan 2001 skapat en stil som är unik. Viridi-Anne har beskrivits som kläder för urbana ninjor som välkomnar apokalypsen. Någon apokalyps för japanskt mode är vi dock inte i närheten av. Många klädmärken från Japan säljer bättre än någonsin.

Klädmärken som kan denim

Ett plagg som många modekännare förknippar med Japan idag är jeans. De senaste decenniernas jeansboom med denim av extremt hög kvalitet kan tacka Japan för mycket. Japanska jeansmärken som Samurai Jeans, Evisu, Eternal och Sugar Cane gör plagg för oss äkta jeansnördar som gärna hänger ut våra plagg på vädring istället för att tvätta dem och som älskar äkta patina. Japanska klädmärken gör ofta plagg som bara blir snyggare med åren och det gäller inte minst jeans. Några kännetecken är handsydda detaljer och högkvalitativt material. Den som gärna väntar ett par år på att jeansen ska få rätt ”fade” kan gärna satsa på ett par från ett japanskt ”high-end” märke.

Hur mycket det kostar att köpa kläder i Japan är till stor del en valutafråga. Japans valuta, yen, har gått upp och ner i värde under senare år. Japan är känt för att ha en marknad för kunder som värdesätter perfektion in i minsta detalj. Det är därför en vattenmelon kan kosta upp emot en svensk tusenlapp att köpa. Det är alltså inte särskilt förvånande att det var en japansk samlare som bjöd högst när ett par Levis 501 från 1800-talet auktionerades ut. Budgivningen stannade på smått otroliga 60 000 dollar. Även när det gäller ett par nya jeans från något av det klädmärken vi tagit upp i den här texten kan man räkna med att få betala ett par svenska tusenlappar. Om det handlar om kvalitetsplagg från ledande klädmärken kan det dock vara värt att investera lite extra.

Lekfullt och experimentellt

Klädmärken från Japan kan vara kända för allt från extrema designerplagg avsedda för cat-walken till vanliga jeans, av mycket hög kvalitet. Japan är faktiskt ett av världens mest intressanta modeländer. I den här artikeln har vi bara nämnt ett par av många framstående klädmärken från detta land som är känt för en kultur där strävan mot det perfekta, även i det lilla, är något självklart. Flera av Japans främsta designers är i hög grad trendsättande och har påverkat många andra framstående modeskapare runt om i världen. Det gäller inte minst Yohji Yamamoto och kreatörerna bakom Comme des Garçons. I Japan har man inget emot att blanda gammalt och nytt. Därför kan man ofta se traditionell design som kraglösa skjortor och kimonos i oväntade material och starka färger.